مقالات

قبل از شروع آشپزی این مقاله را مطالعه کنید.

آیا آشپزی هنر است؟

فرشته آشپز

آشپز خوب فرشته است، فرشته ای که با چوب دستی خود به هر جا و هر چیزی که اشاره می کند قشنگ و زیبا می شود. دست به هر ماده ی بی روح و بی جانی می زند جان می گیرد یک آشپز با مغز، قلب دهان چشم بینی و انگشتانش آشپزی می کند تا بتواند یک غذای خوب بپزد.

 وقتی فکر می کنیم چه چیزی درست کنیم و چگونه درست کنیم از فکر تخیل و مغزمان کمک می گیریم وقتی با  عشق، محبت و تمام احساس خوبمان و با یاد فرزندان و همسرمان آشپزی می کنیم از قلب خود کمک گرفته ایم وقتی غذا را می چشیم تا ببینیم چه طعمی دارد و چه چیزی کم دارد از دهان و زبان کمک گرفته ایم وقتی می بینیم که غذا در چه مرحله ای است، جا افتاده یا نه و زمانی که آن را تزئین می کنیم از چشمان خود کمک خواسته ایم وقتی غذا را می بوییم و بوی آن تمام فضای خانه را پر کرده از بینی کمک گرفته ایم و وقتی همه ی مراحل تهیه ی غذا با دستان توانای ما انجام شده و هریک از انگشتان ما طعم خاصی به غذا داده است یعنی با تمام وجود آشپزی کرده ایم. مطمئن باشید فرشته آشپز، شما همیشه بهترین است.

قلب خانه

بسیاری معتقدند آشپزخانه قلب خانه است، زیرا محل مناسبی برای نشان دادن عمق عشق و علاقه به افراد خانواده است مادر و همسر می توانند به همه ی مواد بیجان و بیحس حس و جان ببخشند و این کار را بسیار راحت انجام می دهند، با عشق علاقه و محبت تا به حال به این فکر کرده اید که چرا مزه ی غذاهایی که در خانه می خوریم در هیچ رستوران و هتلی یافت نمی شود، و هیچ آشپز نمونه ای چنین دستپختی ندارد؟

آیا خانه از چاشنی و مواد اولیه خاصی استفاده می شود که از فروشگاه در خاصی خریداری شده یا راز دیگری دارد؟ اگر کمی فکر کنید، می بینید غذای مادر حتی یک لقمه نان و پنیر یا یک املت یا نیمرو هم  طعم بهترین غذای دنیا را دارد، چون چاشنی عشق همراه دارد که در هیچ رستورانی یافت نمی شود این عشق در تار و پود وجودمان نفود کرده و با سلامت روح و جسم ما عجين شده است. قلب خانه آشپزخانه است وقلب آشپزخانه مادر یا همسر است.

بارها اگر این حرف را شنیدید این مقاله را مطالعه کنید:کار خانه که چیزی نیست!

مقاله در مورد ارزش کار خانگی را می گوید

راز قلب خانه چیست؟

وقتی مادر یا همسر وارد آشپزخانه می شود به اولین چیزی که می اندیشد این است که همسر و فرزندانش چه غذایی دوست دارند. اولین عشق در همین مرحله تزریق می شود، چون نظر بقیه بر خواست خودش اولویت دارد سختی تهیه غذا برایش مهم نیست، آن غذا چه باشد فرق نمی کند در مرحله ی بعد مواد اولیه برای تهیه ی غذا را می کند یا برای تهیه ی آنها به خرید می رود. بعد از آماده کردن شروع به طبخ غذا کند و در تمام مدت به همسر و فرزندانش فکر می کند و با یاد و خاطره ی آنها آشپزی می کند، مدام به ساعت نگاه می کند و منتظر آمدن شان است شاید زمان زیادی را در قلب خانه گذرانده باشد ولی به امید تهیه غذا برای کسانی که آنها را دوست دارد، از بودن در آشپزخانه لذت برده است.

تهیه ی غذا با عشق

طعم و مزه ی غذا به  ادویه پیاز یا گوشت مربوط نمی شود، بلکه از سرپنجه ی آشپز به غذا سرایت می کند با عشق غذا پختن شعار یا حرف متداولی از روی مد نیست، البته غذا از سر اجبار و برای پرکردن شکم هم پخته می شود اما منظور ما از اضافه کردن عشق به غذا عمیق تر از این حرف هاست از روی کتاب آشپزی هم می توان غذا پخت اما تضمینی برای خوشمزه شدن غذا وجود ندارد.

آشپزی هنر است، مهم نیست از چه مواد اولیه ای برای تهیه ی غذا استفاده می کنیم هنرمندان در هنگام آفرینش اثر هنری از دانش خود بهره می گیرند اما این دانش را در اختیار احساسات خود قرار می دهند. اگر در هنگام آشپزی دانش و تجربه ی خود را کنار عشق و احساسات قرار دهید یک اثر هنری خلق خواهید کرد که مزه آن هیچگاه از ذهن میهمانان نخواهد رفت. کار سختی نیست یک بار امتحان کنید. یکبار غذایی را برای کسانی که دوست دارید، با عشق و چاشنی محبت درست کنید و بار دیگر همان غذا را برای یک میهمان ناخوانده تهیه کنید، آنگاه تفاوت آن را خواهید یافت.

 بسیار مهم است که وقتی مشغول آشپزی هستید، به چه چیزی فکر می کنید و چه حسی تمام مولکول های آب ذرات مواد، همه ی عالم چه جامد و چه مایع، چه جاندار و چه بیجان عشق را می فهمند برای همین بعضی غذاها خوشمزه هستند و بعضی هم مزهای عجیب و غریب دارند. مارتین لوترکینگ رفتگر است باید همان گونه خیابان ها و معابر را می گوید: «اگر شخص جارو کند که میکل آنژ نقاشی می کرد، بتهوون سمفونی ساخت و شکسپیر شعر می سرود باید آن گونه خیابان ها را جارو کند که تمامی موجودات آسمانی و زمینی مکثی کنند و بگویند: اینجا رفتگری کار می کرد که کارش را خوب انجام می داد. مهم نیست وسایل آشپزخانه چه مارکی داشته باشد و مواد غذایی تازه و گران قیمت باشد، مهم این است که چاشنی عشق به آن اضاف کنید و از هر انگشت خود طعم ویژه ای در غذا بریزید.

چرا و چگونه؟

غرق شدن در یک سرگرمی، راهی بسیار برای آرام کردن ذهن است. بسیاری از روانشناسان آشپزی را راهی برای روشن شدن ذهن و کاری خلاقانه می دانند یک انرژی نامرئی از آشپز به غذا منتقل می شود و این انرژی در تمام کسانی که از آن غذا می خورند، تأثیر می گذارد، پس سعی کنید از آشپزی لذت ببرید و این لذت را به دیگران هم بچشانید، با اعضای خانواده آشپزی کنید یک روز آخر هفته را به آشپزی با خانواده اختصاص دهید. وقتی با خانواده یعنی با فرزندان و همسرمان در محیطی صمیمی و گرم، یک تیم آشپزی بشویم هم تفریحی جدید را در کنار یکدیگر تجربه می کنیم و هم می توانیم راجع به اتفاقاتی که در طی هفته رخ داده صحبت کنیم، می توانیم از خلاقیت و پیشنهادهای جدید برای تهیه ی غذا استفاده کنیم این کار هم باعث می شود از آشپزی کردن لذت ببریم و هم اعضای خانواده به دشواری های تهیه ی غذا پی می برند  و آن را به عنوان یک وظیفه و کاری پیش پا افتاده از مادر خانه توقع ندارند.

وقتی غذایی خوشمزه با تمام علاقه می پزید و نیمی از روز را صرف انجام این کار می کنید همه ی اعضای خانواده متوجه می شوند که این کار نشانه ی عشق و دوست داشتن شماست و این حس خوب به فرزند شما دست خواهد داد که مادرش برای لذت او وقت صرف کرده است. مردها هم به آشپزی و تهیه ی غذا اهمیت بسیاری می دهند. یکی از معیارهای انتخاب همسر برای مردها دستپخت آنهاست. در کل آشپزی و تهیه غذای خوب می تواند فاصله ها را کم کند.

با آشپزی ارتباط برقرار کنید و به نتیجه ی خوب آن فکر کنید تا آشپزی لذت بخش باشد. وقتی صبح از خواب بیدار می شوید و خورشت را آماده می کنید و تا بعد از ظهر غذا به اصطلاح جا میافتد و بوی آن تمام فضای خانه را پر می کند وقتی بچه ها و همسرتان وارد منزل می شوند و بوی غذا را حس می کنند بیشتر از بوی غذا زندگی در وجودشان جاری می شود.

آشپزی را فرصتی برای فکر کردن به خود و اتفاقاتی که ذهنتان را مشغول کرده بدانید وقتی احساس می کنید نامتعادل شده اید، فرصت دارید شرایط و حالات خود را در جریان آشپزی تغییر دهید. در زمان آشپزی فقط باید نسبت به آنچه می خواهید انجام دهید، آگاه باشید و به احتمال زیاد حال شما در پایان کار حالی نیست که پیش از آشپزی داشتید.

توصیه ی آخر به همسر و فرزندان است از مادر و همسر خود برای غذا تشکر کنید. تشکر شما نشانه ی این است که به تمام تهیه ی احساس های خوب او در طی روز و زمانی که برای شما صرف کرده تا داشته باشید و احساس آرامش کنید پاسخ مثبت داده اید و حس خوبی که به او مداده اید به او انگیزه می دهید تا فردا هم برای آشپزی انرژی داشته باشد.

تاثیر آشپزی بر روی زندگی زناشویی

تتاثیر تغذیه بر روابط زناشویی
مقاله توضیحی که آشپزی بر روابط زناشویی تاثیر گذار هست؟

چطور از آشپزی لذت ببریم؟

ما هر روز مجبور به غذا خوردن هستیم راه دیگری نداریم و اگـر بـه خوردن غذای تازه عادت داشته باشیم مجبوریم هر روز آشپزی کنیم. اگر از آشپزی لذت نمی برید می تواند برای شما کاری سخت و طاقت فرسا باشد. با وجود این، اگر مجبورید هر روز آشپزی کنید، می توانید آن را با لذت انجام دهید اولین کلید لذت بردن از آشپزی این است که بدانید چطور باید آشپزی کرد وقتی بدانید چه کاری می خواهید در آشپزخانه انجام دهید اعتماد به نفس بیشتر و استرس کمتری احساس خواهید کرد. به علاوه این کار به شما وقت بیشتری می دهد که متوجه تمام عطر و بوهای فوق العاده ای اطرافتان شوید هرچه بیشتر بدانید یادگیری یک غذای جدید برایتان آسان تر می شود وقتی اصول آشپزی را یاد بگیرید روش های پیچیده ی آشپزی را راحت تر می آموزید و بیشتر لذت می برید. این سایت پر از اطلاعاتی است که به شما کمک کند آشپزی کنید، از روش های لذت آشپزی گرفته تا عشق در آشپزی و اعتماد به نفس در آشپزی بهره گیرید.

هرکسی می تواند آشپزی را یاد بگیرد آشپزی هنر است. وقتی در حال آشپزی هستید، بوها طعم ها رنگ ها و مواد را ترکیب می کنید تا یک شاهکار خوش طعم خلق کنید هنگامی که اصول آشپزی را می دانید باید مواد تشکیل دهنده ی غذا را جمع آوری کنید و بگذارید عصاره ی خلاقانه اش جریان یابد آشپزی علاوه بر هنر علم است. از یادگیری آشپزی نترسید فقط در جستجوی مطالبی باشید که از آنها روش های آشپزی و زمان های معین پخت غذا نکته ها و ترفندهای عالی آشپزی را یاد بگیرید این اسرار آشپزی را برای شما روشن خواهد کرد. برای آماده شوید و آن را دوست داشته باشید تا راهی باشد برای لذت بردن از آشپزی تکنیک لذت از آشپزی  می باشد که هیچ کس یک آشپز ماهر به دنیا نمی آید، با انجام دادن است که افراد می توانند آن را بیاموزند. ( جولیا چیلد )

از زمانی که به ساده زیستی پی ببرید زندگی شما به طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد با ارتقای ارزش ها و از میان بردن غفلت ها و بی توجهی ها زندگی شما معنا و مفهوم تازه ای پیدا می کند و در نتیجه بسیاری از عادت هایتان را در زندگی تغییر می دهد صبح ها زودتر از خواب بیدار می شوید و بیشتر ورزش می کنید به علاوه از روی علاقه مندی یاد می گیرید که چطور از آشپزی لذت ببرید در واقع شما آشپز نیستید و به طور رسمی آموزش ندیده اید، حتی بهترین آشپز فامیل هم نیستید اما به تازگی و با خواندن این مقاله آموخته اید که چطور از آماده کردن وعده های غذایی برای خانواده تان لذت ببرید شما در هنگام اشپزی لذتی را درک خواهید کرد که پیش از آن تجربه نکرده اید. هنگامی که تغییرات خاص زندگی تان را مرور می کنید می توانید این تغییرات را به طور مستقیم به نکات خاصی که یاد گرفته اید نسبت دهید این نکات همان طور که برای شما مفید بوده می تواند برای همه مفید باشد.

اشتیاق ناممکن ها را ممکن می سازد، اشتیاق یعنی گرما، انرژی و نیرو داشتن برای انجام کاری ما انسان ها وقتی کاری را با اشتیاق انجام می دهیم احساس لذت  می کنیم ریشه یونانی اشتیاق به معنای لبریز از خداست، پس اشتیاق یعنی لبریز بودن از خدا همه ی انسان های بزرگ در زندگی اشتیاق و شور و شوق داشته اند اشتیاق همان چیزی است که فرد را وادار می سازد تمام سختی راه و موانع را به جان بخرد تا به چیزی که می خواهد، برسد. عامل موفقیت شور و اشتیاق است، البته اشتیاق فقط احساس نیست، بلکه تعهد نیز هست اشتیاق یعنی این که دلمان برای کارمان بلرزد و خودمان را وقف کار کنیم. ما معمار و طراح زندگی خود هستیم شاید اشتیاق و تعهد اولین دلیل برای خانمی شاغل باشد، برای این که با همه ی خستگی خود را به آشپزخانه برساند و اشپزی کند. هنر آشپزی از نگاه بعضی ها تهیه ی غذاهای رنگارنگ است، البته درست است ولی هنر اصلی، آشپزی با احساس و اشتیاقی است که صرف آن می شود. بعضی ها به جای این که تمام روز از انجام یک کار سخت احساس کردن  و وقت گیر معترض باشند از انجام دادن آن لذت می برند و از نظر روحی ارضا می شوند. اشتیاق برای آشپزی در خانم ها در مسائل بسیاری ریشه دارد که به برخی از آنها به صورت خلاصه اشاره می کنیم، یکی از عواملی که اشتیاق و شوق آشپزی را در خانم ها ایجاد می کند، عشق و محبت به همسر و فرزندان است.

ایجاد لذت، ابتدا برای خود و بعد برای خانواده خلق یک غذای جدید با طراحی زیبا و اشتها آور که سبب تعریف و تمجید اطرافیان شود تعریف و تمجید همسر یک خانم شوق آشپزی را در او دو چندان می کند.

بسیاری از خانم ها آشپزی را دوست دارند و در هنگام آشپزی چنان محو آن می شوند که گذر زمان را حس نمی کنند و به هیچ چیز نمی اندیشند و آشپزی را راهی برای رسیدن به آرامش می دانند.

خلاقیت به معنای خلق چیزی جدید و نوآوری است. با خلاقیت و نوآوری در آشپزی از روزمرگی آن رهایی یابید آشپزی را تفریح ببینید و از آن لذت ببرید خلاقیت در تهیه ی، غذا در چند چیز خلاصه می شود. خلاقیت شما راهی   می توانید با همان مواد اولیه ی همیشگی و همان غذاهایی که می پزید خلاقیت به خرج دهید و تغییراتی به وجود بیاورید و غذاهایی با طعم جدید بپزید.

 برای مثال اگر در هفته یک بار ماکارونی درست می کنید به جای این که آن را به روش همیشگی با گوشت قرمز چرخ کرده پیاز و سویا تهیه کنید، می توانید از تکه های کوچک و سرخ شده ی گوشت مرغ یا تن ماهی و همچنین نخود سبز، ذرت و قارچ در سس ماکارونی استفاده کنید.

البته کسانی که خطر پذیری بیشتری دارند و مایل به ساختارشکنی هستند می توانند از سبزیجات مختلف یا حبوبات نیز استفاده کنند در هنگام، آشپزی خود را محدود نکنید آشپزی از روی کتاب یا دستور پخت همیشگی خلاقیت و نوآوری نیست، حتی در غذاهای ساده مانند املت هم می توانید خلاقیت به خرج دهید از فلفل دلمه پیازچه ی تازه،  قارچ و مانند آن استفاده کنید با ایجاد یک تغییر بسیار کوچک هم می توانید طعم های جدیدی را تجربه کنید.

خلاقیت

الهام غذا های ملل مختلف به ذائقه ی ایرانی آشپز ذائقه و سلیقه ی شخصی است و ریشه در فرهنگ و سنت آشپزی جوامع دارد مثلاً در کشورهای اروپایی تنوع در پخت مواد غذایی بیشتر از کشورهای خاورمیانه و آسیای غربی است، اما می توانیم به خوبی از غذاهای ملل مختلف الهام بگیریم و آنها را به ذائقه ی ایرانی نزدیک کنیم برای مثال خلاقیت به خرج دهیم و مواد و ادویه هایی را که با خوردن غذاهای جدید ذائقه ی ما هم خوانی ندارد، با موادی که دوست داریم جایگزین کنیم و از آن لذت ببریم.

 خلاقیت کسانی که با مواد اندک و محدود یا بدون در نظر گرفتن حساب کتاب مالی آشپزی می کنند، بیشتر از کسانی است که با همه ی، امکانات لوازم و تجهیزات آشپزی می کنند.

خودباوری

خودباوری یک احساس مثبت روحی و روانی است که در نتیجه ی احساس ارزشمندی در انسان به وجود می آید فرد با بهره گیری از لیاقت ها و توانایی های خود وظایفی را که به عهده ی اوست انجام می دهد و از مشکلات و موانع نمی ترسد با اعتماد به آموخته ها و تجربه های خود برای رسیدن به هدف حرکت می کند و خلاق و پویاست.

وقتی توانایی های خود را در آشپزی بشناسید و با تکیه بر آنها آشپزی کنید به خودباوری رسیده اید تصویری که از خودتان در ذهن طراحی کرده اید به میزان خودباوری شما بستگی دارد. قبل از این که خود را باور کنید نیاز دارید خود را به خوبی بشناسید. با شناخت خود می توانید قدم در راه درست بگذارید و از زمانی که برای آشپزی صرف می کنید لذت ببرید.

 با خودباوری می توانید اعتماد به نفس تان را تقویت کنید، زیرا وقتی خود را شناختید با عشق و لذت کار می کنید و باعث تعریف و تمجید اطرافیان تان می شود و اعتماد به نفس شما افزایش می یابد آشپزی همراه با خودباوری را امتحان کنید.

 خودباوری در آشپزی به شما جرأت و جسارت می دهد تا طبخ غذاهای جدید را تجربه کنید و غذاهایی با طعم و رنگ جدید بیافرینید شما خالق هستید، خالق چیزی که هیچ حس، طعم و رنگ و بویی نداشته و شما به آن حس، رنگ  و بو و طعم داده اید.

بکوشید نگاه خود را به آشپزی تغییر دهید و از زاویه ی جدیدی به آن بنگرید. خطر پذیری در آشپزی انرژی هیجان و شور و شوق تازه ای برای فرار از روزمرگی آشپزی به شما می دهد. جمله ای معروف درباره ی خطرپذیری می گوید « برای این که بتوانیم به سمت ساحل مقصد حرکت کنیم باید جرأت داشته باشیم ساحل فعلی را ترک کنیم و مدتی در دریا شناور بمانیم» خطر پذیری در آشپزی به شما جرأت می دهد طعم ادویه های جدید و غذا های متنوع را بچشید و تجربه ی جدیدی برای خانواده خلق کنید.

الگوسازی در آشپزی

الگوسازی نشان دهنده چگونگی عملکرد افراد به بهترین صورت است؛ به این ترتیب انسان ها از تجربه ی افراد موفق استفاده می کنند و به پیشرفت نایل می شوند. الگوی شما در آشپزی ممکن است کسی باشد که اولین بار آشپزی را از او آموخته اید یا یکی از اقوام که خوب آشپزی می کند، یا یک آشپز معروف، یا آشپزی که برنامه های تلویزیونی و آموزشی اش را می پسندید.

 الگوی شما در آشپزی باید فردی موفق باشد و باید عواملی را که باعث موفقیت او شده است کشف کنید تصور کنید آشپزی موفق شده اید و مانند او رفتار می کنید ( تصویر سازی سعی کنید با الگوی خود یکی شوید و از دریچه ی چشم همان الگو به خود بنگرید و تمامی احساساتی را که هنگام آشپزی به شما دست می دهد با تمام وجود، لمس کنید ).

در الگوسازی از افراد موفق به هدف، رفتار، افکار، باورها و احساسات آن فرد توجه کنید هدف یک آشپز موفق می تواند هدف های متعدی داشته باشد، ولی مهم ترین آنها تصویر یک آشپز موفق است. اگر هدف کسی تبدیل شدن به یک آشپز معروف و مشهور باشد شکست خوردن و ناامیدی او را دلسرد نمی کند و دوباره تلاش می کند یک فرد موفق ابتدا باید خود را بشناسد و بر اساس این شناخت هدف خود را طراحی کند.

رفتار انسان موفق با خوشبینی، اعتماد به نفس و اراده ی نامحدود و تصمیم راسخ رفتار می کند. او با پشتکار تمام مشکلات و موانع راه رسیدن به هدف را هموار می کند.

افکار و دیدگاه باید جنس ذهنیت شما از افکار مثبت و امید به آینده باشد (مثبت اندیشی).

باورها

باورهای ما، احساسات ما را می سازد و احساسات ما طرز نگرش ما را شکل می دهد. ما انسان ها با باورهایمان دنیا را تماشا می کنیم احساسات یک آشپز موفق با حس ( خود شادی، هیجان، عشق و…) آشپزی می کند و از انجام آن لذت می برد.

ذهن شما در حین آشپزی

آیا تا کنون فکر کرده اید که در حین آشپزی ذهن شما کجا سیر می کند؟ آیا همین طور که چاقو به انگشتان شما نزدیک و نزدیک تر می شود، ذهن شما درگیر فعالیت هایی است که قرار است فردا یا هفته ی آینده انجام بدهید؟ آیا در حین تمیز کردن سبزی یا قطعه قطعه کردن هویج، به گفت وگوی چند روز پیش با همسرتان فکر می کنید و فقط بر حسب وظیفه مشغول آشپزی شده اید؟

آیا ماکارونی یا برنج را در آب جوش ریخته اید اما ذهنتان درگیر حرف های معلم دختر کوچک تان است و به دنبال راه حلی هستید تا دیکته اش را تقویت کنید و ناگهان متوجه می شوید ماکارونی یا برنج تبدیل به پوره سیب زمینی شده؟! آن وقت است که دیگر نمی دانید باید چکار کنید چون تلاش برای درست کردن آن غذا بی فایده خواهد بود.

آشپزی فرصت مناسبی است تا بتوانید استعدادتان را به بهترین صورت به نمایش بگذارید، باید بدانیم آشپزی به جنسیت ربطی ندارد. اگر ذهن شما آشفته یا نگران باشد به نتیجه دلخواه نخواهید رسید. در واقع آشپزی تمرین بسیار مناسبی برای افزایش قدرت تمرکز است. کافی است به آشپزی دل بدهید و نتیجه ی خوبی کسب کنید. آن وقت است که همه می گویند « آشپزی تو با همه متفاوت است چگونه این کار را انجام می دهی؟ » شما هم به خودتان افتخار می کنید و با خونسردی میگویید: « کار زیادی نمی کنم؛ فقط روی آشپزی تمرکز کرده ام! »

در این مرحله قرار است با دو تمرین ذهنی برای بهتر اشپزی کردن آشنا شوید.

تمرین اول این است که آشپزی را فقط یک وظیفه بدانید، اعضای خانواده به خانه می آیند و باید غذایی را که شما درست کرده اید، نوش جان کنند آشپزی فقط وظیفه است.

اما تمرین دوم را زمانی انجام بدهید که ذهن تان را از هر عاملی دور کرده اید و روی آشپزی متمرکز شده اید تمیز کردن سبزی، پاک کردن برنج افزودن مواد به یکدیگر و مانند آن همه و همه با برنامه ریزی باشد.

بعد این دو روش را با یکدیگر مقایسه کنید و ببینید تفاوت آن ها در چیست. آشپزی بر حسب وظیفه چه تفاوتی با آشپزی با برنامه ریزی، علاقه و تمرکز دارد؟

البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد ماشینی شدن آشپزی هستیم؛ برای مثال مایکروفر یا بخارپز باعث می شود ، نگاه ما به آشپزی  تغییر کند و ترجیح بدهیم آسان تر آشپزی کنیم، اما به طعم غذایی که از این طریق پخته می شود نیز فکر کنیم.

 هنگام آشپزی تمام حواس تان را معطوف آشپزی کنید. آشپزخانه را صحنه ای بدانید که قرار است هنرنمایی شما در آنجا زبان زد همه افراد خانواده و فامیل شود فقط به آشپزی فکر کنید و سایر افکار را کنار بگذارید. بعد از مدتی متوجه خواهید شد دنیای آشپزی تنها جایی است می توانید تمام دغدغه هایتان را کنار بگذارید و با خیال راحت فرمولی را اجرا کنید که همه برای آشپزی دارند اما نمی توانند درست به نتیجه برسند. آیا می دانید چه عاملی باعث می شود غذای شما خوش طعم شود؟

برخی آشپزان ماهر و حرفه ای با غذایی که مشغول طبخ آن هستند، صحبت می کنند آن را دوست دارند و از این که مزه اش بسیار عالی است. مطمئن هستند. آن ها می دانند با این کار ادویه ای را به غذا اضافه می کنند که در هیچ عطاری ای یافت نمی شود مهم ترین و تنها کاری که انجام می دهند تمرکز بر تهیه غذاست آنها می دانند چه چیزی را به چه اندازه به مخلوط اضافه کنند و چه مدت روی شعله یا داخل فر قرار دهند شما نیز می توانید چنین کاری را انجام بدهید؛ تمام حواستان را جمع آشپزی تان کنید به ذهن بسپارید طعم هر نوع غذایی دست پخت خودتان است!

تصویر سازی ذهنی در آشپزی

تصویر سازی ذهنی یعنی اندیشیدن به یک موضوع خاص در واقع وقتی به چیزی فکر می کنیم تصویری از آن را در ذهن می سازیم. در تصویر سازی با استفاده از تخیل و خلق صداها بوها و فعال کردن همه ی حواس نوعی حرکت هدفمند صورت می گیرد که با کاهش ضربان قلب کاهش فشار خون و تغییر در امواج مغزی همراه است. خانم ها بارها به صورت ناخودآگاه برای تهیه ی غذا تصویر سازی کرده اند ولی این بار از شما می خواهیم با آگاهی تمام و با رعایت تک تک مراحل آن را انجام دهید و تمام جزئیات را تصویر سازی کنید و بعد به سراغ آشپزی واقعی بروید و ببینید کارهایی که انجام داده اید چقدر با تصویری که ساخته اید مطابقت دارد. اگر تازه کارید و نگران هستید که غذا چطور از آب در می آید تصویرسازی استرس شما را کم می کند و اگر آشپزی ماهرید دیگر نگران فراموش کردن چیزی نخواهید بود؛ زیرا یک بار آشپزی را با تصویر سازی تمامی مراحل انجام داده اید.

 سعی کنید همه چیز را در تصویرسازی با جزئیات ببینید در مکانی ساکت بنشینید چشمان تان را ببندید و غذایی را که می خواهید فردا تهیه کنید، تصویرسازی کنید. پیشنهاد ما برای مثال « مرغ سوخاری » است برای این کار ابتدا در ذهن خود را در آشپزخانه می بینیم. مرغ ها را می شوییم و در آبکش می گذاریم بعد مرغ ها را همراه با پیاز، کمی ادویه و آب در قابلمه می گذاریم تا مغز پخت شود. وقتــی مـرغ مغز پخت شد، می گذاریم تا خنک شود حالا برای این که مرغ ها را سوخاری کنیم در یک ظرف آرد سفید الک شده در یک ظرف دو عدد تخم مرغ زده شده و در ظرف دیگر آرد سوخاری همراه با ادویه و نمک می ریزیم. در ماهیتابه روغن می ریزیم و مرغ ها را ابتدا در آرد سفید، بعد تخم مرغ و در آخر در آرد سوخاری می غلتانیم و در روغن داغ می اندازیم تا سرخ شود. مرغ ها را درون ظرفی می گذاریم و با کمی، هویج، سیب زمینی سرخ شده گوجه های حلقه شده و مقداری جعفری تزئین می کنیم بو و رنگ مرغ سوخاری عالی شده است چشمانتان را باز کنید. تجربه ی جالبی بود مطمئن هستم از انجام این کار به اندازه ی خود آشپزی لذت برده اید تصویر سازی می تواند به شما کمک کند بهتر و با لذت بیشتری آشپزی کنید این کار روند آشپزی شما را تسهیل و تسریع می کند و از همه مهم تر می توانید مراحل انجام کار را در تصویرسازی جابه جا و بهینه کنید. آنچه که تصویر سازی می کنید، بسیار مشابه چیزی است که در واقعیت به آن عمل می کنید.

قدرت کلام در آشپزی جملات تأکیدی

قدرت کلام، فقدان و تنگنا ندارد، تکان می دهد اما تکان نمی خورد. وقتی انسان بتواند در هنگام اندوه و ناراحتی خشم خود را کنترل کند و از جملات و کلمات منفی استفاده نکند به مقام تسلط به خود رسیده است و آنگاه می تواند کنترل هر اوضاع و شرایطی را در اختیار بگیرد. « سخن و کلام تو عصای معجزه گر توست » را با خطی از طلا، بر ذهن خود حک کنید تا اهمیت آن هیچ گاه کمرنگ نشود.

کلمات و تصاویر ذهنی شما تأثیر زیادی دارند. تصویر و کلام تان را درباره ی آشپزی تغییر دهید تا تغییر در آشپزی تان را هم خودتان و هم خانواده تان احساس کنید کسی که تصورش از آشپزی مطلوب نیست و همیشه از دیگران شنیده که دستپخت بدی دارد یا هیچ وقت آشپز نمی شود نباید توقع داشته باشد غذای خوبی بپزد. کسی که از آشپزی ترس دارد و همیشه از این که غذایش خراب شود و مورد سرزنش دیگران قرار گیرد هراسان، است تصویر خوبی از خود در ذهن ندارد، ولی می تواند با جملات تأکیدی همه چیز را به نفع خود تغییر دهد. از قدیم گفته اند: از هر چه بدت بیاید سرت می آید دلیل علمی آن این است که وقتی نفرت در وجودتان رشد، کند تصویر روشنی از آن می سازید که در واقعیت نیز عیان می شود؛

پس بکوشید با وجود تمام چیزهای که آموخته اید قدری جسارت به خرج دهید و بدون ترس و دلهره از این که « مبادا غذایم خراب شود» یا « شاید من اشپز خوبی نباشم » موانع را از سر راه خود بردارید از کلام خود برای خنثی کردن مشکلات استفاده کنید و اگر تصمیم دارید از جملات تأکیدی برای بهبود روند آشپزی تان استفاده کنید به چند نکته توجه کنید نفود کلام شما می تواند کوه را جابه جا کند و هر مانعی را از سر راه بردارد.

1- ابتدا از جملات کوتاه و مثبت استفاده کنید.

2- جملات را با صدای بلند بیان کنید تا گوشتان آن را بشنود.

3-در هنگام آشپزی و پیش از آن بارها از جملات تأکیدی مثبت استفاده کنید و آنها را باور داشته باشید تکرار مرتب باعث می شود که پیام در ضمیر ناخودآگاه بنشیند.

4- چند معیار برای به زبان آوردن کلمات وجود دارد، کلماتی که به زبان می آورید باید خردمندانه باشد بیان آن ضرورت داشته باشد. با محبت باشد و حقیقت داشته باشد در غیر این صورت بیان نشود بهتر است. هرگز کلام را دست کم نگیرید.

به خاطر داشته باشید که کلام، شما جهان تان را می سازد،  پیشنهاد می کنم خانه تکانی ذهنی خود را شروع کنید و این کار را با رسیدگی به تغدیه و آشپزی خود انجام دهید کسانی که به معنویت روی می آورند، به طور معمول به سوی علم تغذیه کشیده می شوند چون آنچه به جسم خود می خورانید در تعيين نوع احساسات چهره و ظاهر شما سهم بسزایی دارد.

موسیقی در آشپزی

موسیقی توانایی دارد که امواج مغزی را با خود همراه کند؛ حتی بعد از قطع شدن موسیقی اثر آن در ذهن باقی می ماند. عده ای موسیقی را برای یادآوری خاطرات و رسیدن به نوعی تسلی خاطر گوش می دهند.که انرژی موسیقی می تواند بر طعم غذا تأثیر بگذارد.

امروز در بسیاری از رستوران ها موسیقی پخش می شود؛ زیرا تحقیقات نشان داده که افراد با شنیدن موسیقی از غذای خود لذت بیشتری می برند و اعتقاد بر این است، موسیقی، طعم غذا را بهتر می کند.

 برخی از خانم ها به هنگام اشپزی به موسیقی مورد علاقه شان یا تلاوت قرآن یا رادیو گوش می دهند. بعضی افراد معتقدند هنگام گوش دادن به موسیقی سریع تر کار می کنند. عده ای هم می گویند گوش دادن به موسیقی ما را به یاد خاطرات می اندازد و با حس بهتری آشپزی می کنیم، عده ای نیز موسیقی را یاری در کنارشان می دانند تا احساس تنهایی نکنند. موسیقی با ریتم تند شما را سرشار از انرژی می کند و موسیقی آرام به شما آرامش می بخشد. در آشپزی از جنبه ی دیگری هم می توان به موسیقی نگاه کرد. غذاها خود صدا و موسیقی تولید می کنند و از این راه با آشپز سخن می گویند و او را آگاه می کنند که غذا در چه مرحله ای است؛ صدای جوشیدن، جلز و ولز، قل قل و صدای سرخ شدن، همه موسیقی غذا هستند.

توقع یا انتظارتان از آشپزی

انباشته شدن هیجان های منفی مانند گرد و غباری غلیظ است که دید را محدود می کند و در نتیجه توانایی تفکر را از ما سلب می کند؛ پس برای فرونشاندن این گرد و غبار باید به آرامش رسید و سپس انگیزه های مدفون شده را احیا کرد. خستگی بهانه مناسبی برای بی توجهی و نادیده گرفتن نیست. انتظار داشتن از آشپزی هم قسمتی از آشپزی محسوب می شود در پس واژه ی، انتظار خشمی نخوابیده و در نتیجه، تجربه ی واقعیات است ولی امان از واژه ی توقع بر خلاف انتظار، در پس آن خشم نهفته است، توقعات از ما فردی طلب کار می سازد. بیشتر خانم ها بابت وقتی که صرف کرده اند انتظار دارند غذایشان خوش طعم باشد و همه از خوردن آن لذت ببرند و اگر نتیجه ی کار رضایت بخش نباشد، ناراحت می شوند و حتی خود را سرزنش می کنند بعضی خانم ها توقع دارند غذای شان خوب شود فقط به دلیل وقتی که صرف کرده اند؛ بدون آن که عشق و محبتی چاشنی آن کرده باشند.

پیشنهاد می کنیم با خودتان مهربان تر باشید و فرصت آزمون و خطا به خود بدهید درباره ی این که مردها چه توقع و انتظاری از آشپزی خانم ها دارند می توان گفت مردهایی که عاشق همسرشان هستند، انتظار غذایی خوشمزه ( خوش طعم و خوشرنگ ) دارند ولی حتی اگر به هر دلیلی این غذا خوشمزه نشود و مطابق میل شان نباشد به روی خانم نمی آورند و حتی از غذا تعریف هم می کنند و در آخر هم تشکر می کنند.

 گروهی از مردها آرام و با لذت غذا خوردن را نوعی تشکر عملی از خانم می دانند. تعدادی از مردان هم به کلی خثنی هستند و بدون این که نظری بدهند، فقط غذا را می خورند، گروه دیگر وقتی غذا می خورند اگر خوب باشد نظری نمی دهند ولی اگر بد باشد انتقاد کارشناسی می کنند و مانند یک سرآشپز دستور آشپزی می دهند.

 دسته دیگر مرد هایی هستند که آشپزی را وظیفه می دانند و می گویند بابت انجام وظیفه نیازی به تشکر نیست ولی این بی انصافی محض است که تمام زحمات یک روز همسرتان را با عشق شور و محبت، به حکم تعهد و وظیفه نادیده بگیرید و تمام انگیزه ی چند روز آینده ی او را نیز با بیان کلماتی سرد از بین ببرید.

عده ای از خانم ها معتقدند آشپزی وقت تلف کردن است. به نظرشان آشپزی کاری پیش پا افتاده و کم اهمیت است و نیاز به صرف وقت زیادی ندارد و هر روز هزار بار از خود می پرسند « چرا باید آشپزی کنیم؟ » شاید یک دلیل آن بی تفاوتی مردها نسبت به آشپزی خانم هاست؛ شاید هم این طرز فکر که « زن ها مگر به جز کار منزل و آشپزی کار دیگری هم دارند؟ » عده ای هم می گویند « چرا باید تمام روز را در آشپزخانه کار کنیم و در آخر از همسر و فرزندان مان بشنویم که وظیفه ات بوده! » نگاه تحقیرآمیز به آشپزی، بزرگترین سم است.

بگذارید مثالی بزنیم برای آن ها که به حس خوب و لذت در آشپزی با تمسخر می نگرند و می گویند : «دیگران از کجا میفهمند با عشق لذت و حس خوب آشپزی میکنم یا نه؟ » برای همه ی  ما پیش آمده که همسر یا فرزندان مان بسیار ناراحت و به هم ریخته به خانه آمده اند و ما با دیدن رفتار آن ها بدون این که گفت و گویی کنیم احساس کرده ایم که بیرون از خانه برای شان اتفاقی افتاده یا دعوا کرده اند خانواده ی ما نیز به همین ترتیب، می توانند از رفتار ما بفهمند با عشق و محبت آشپزی می کنیم یا از روی زور و اجبار مطمئن باشید فقط وقتی از زبان آنها می شنوید « وظیفه ات را انجام داده ای » که از روی زور و اجبار کاری کنید و نه با عشق و محبت، البته در هر دو صورت شنیدن این سخنان ناراحت کننده است.

دخالت در آشپزی یا همدلی

به طور حتم بین دخالت در آشپزی و کمک به دیگران تفاوت وجود دارد. برای کمک کردن باید طرف مقابل از ما درخواست کرده باشد. کمک کردن بدون درخواست آن شخص جز دخالت نام دیگری ندارد. بسیاری از خانم ها از دخالت، همسر مادر یا فرزندشان در آشپزی دل خوشی ندارند این کار آن ها را گیج مأیوس و در انتها از آشپزی دلزده می کند. اگر به توانایی های آشپز اعتقاد داریم پس دلیلی برای دخالت و سرک کشیدن به غذای او وجود ندارد؛ در غیر این صورت نیز بهتر است مطلب درست را پیشنهاد کنیم. بدین ترتیب طرف مقابل نیز خیلی راحت تر آن را می پذیرد و حس بهتری دارد؛ تا این که بدون اطلاع او و به صورت توهین آمیز تمام زحماتش را زیر سؤال ببریم البته بیشتر مردانی که چند سالی از زندگی مشترکشان، گذشته به توانایی های همسرشان اعتماد و اعتقاد دارند و در آشپزی دخالت نمی کنند و نظرشان را فقط پیشنهاد می دهند.

همسفره ی خوب

بسیار مهم غذایی می خوریم ولی مهم تر از آن این است که چه با چه کسی غذا می خوریم! غذا خوردن با کسی که از مصاحبت با او لذت می بریم بهترین نوع غذا خوردن است. تحقیقات نشان داده هنگامی که ما از غذا خوردن لذت می بریم هورمون هایی در بدن مان ترشح می شود که جذب غذا را افزایش می دهد. غذا خوردن ابزاری قوی برای برقراری ارتباط است. بسیاری از بزرگترین قراردادهای اقتصادی یا سیاسی بر سر غذا بسته می شود خوردن غذا با کسانی که با آنها احساس راحتی نمی کنیم علاوه بر این که لذتی ندارد اشتهایمان را هم از بین می برد. هنگام غذا خوردن بیان مطالب نشاط آور بسیار مفید است. خنده و شادی هنگام صرف غذا باعث تحریک بیشتر روده ها و تقویت معده می شود و فرآیند گوارش را تسهیل می کند.

طعم غذا با حس های عجیب

طعم غذاهای یک آشپز ممکن است تحت شرايط مختلف تغيير کند قدرت روح از قدرت جسم بیشتر است. شرایط روحی اشپز می تواند روی طعم غذا تأثیر بگذارد. برخی از افراد در آشپزی خنثی هستند، برای آن ها تفاوتی ندارد میهمان فرد مورد علاقه ی آن هاست یا کسی که به اجبار دعوتش کرده اند، ولی بعضی ها با احساس های مختلف آشپزی یعنی برای عزیزان خود با تمام حس های خوب و مثبت آشپزی می کنند و برای کسانی که دوست شان ندارند با تنفر و ناراحتی غذا می پزند و در تمام مدت آشپزی به اتفاقاتی که افتاده و حرف هایی که بین آن ها ردو بدل شده فکر کنند و در تمام مدت ذهن شان درگیر است.

جالب است بدانید تفاوت در طعم غذا های مادر و همسر به دلیل تفاوت در حس آشپزی آن هاست عده ای از مادران همیشه از فرزندان خود رنجیده می شوند که چرا از آشپزی همسران شان تعریف می کنند این ناراحتی به کلی بی مورد است؛ چون حس مادر با حس همسر و نوع عشق آنها با یکدیگر تفاوت دارد عشق مادر و عشق به همسر حتی در معنای واژه ای هم متفاوت است؛ چه رسد به معنای حسی؛ پس چگونه ممكن است طعم غذای آن ها یکی باشد؟ البته شاید این تفاوت را دیگر اعضای خانواده متوجه نشوند و فقط خود فرد آن را دریافت می کند.

فست فود ها و غذا های رستورانی و آماده نیز می تواند طعم عشق را از بین ببرد در این خانواده ها نه خانم دیگر انگیزه ای برای غذا درست کردن دارد و نه مرد با اشتیاق غذا میل می کند؛ آنها فقط برای رفع گرسنگی غذا می خورند

آشپزی؛ کلاف سر در گم

عوامل بسیاری می تواند در آشپزی ما تأثیر گذار باشد؛ شنیدن یک خبر خوش می تواند ما را مشتاق آشپزی کند یا برعکس؛ شنیدن خبری بد تا چند روز ما را از آشپزی دلسرد کند درگیری های ذهنی می تواند باعث بی حوصلگی شود یا آرامش ذهن ما را به آشپزی علاقه مند کند.

خیلی از خانم ها می توانند در حین آشپزی بسیاری از گره هـای کـور ذهن خود را باز کنند و آشپزی را فرصتی برای پیدا کردن راه حل مشکلات می دانند آشپزی ابزاری در دستان توانای خانم هاست؛ گاهی به عنوان تهدید از آن استفاده می کنند. آنها برای تنبیه آقایان آشپزی نمی کنند و به آنها گرسنگی می دهند تا زهر چشمی بگیرند و نقش مهم خود را گوشزد کنند البته باید گفت برخی از خانم ها از این روش نتیجه گرفته اند و بسیاری هم نه؛ در نهایت بعضی از مردها گرسنه می خوابند و بعضی دیگر هم غذای بیرون را به گرسنگی ترجیح می دهند و فقط عده ی کمی خودشان آشپزی می کنند. به هر حال این امر نشان می دهد آشپزی در زندگی زناشویی نقش مهمی دارد. عده ای از مردان هم مشکلات زناشویی را در کیفیت آشپزی همسر شان مؤثر می دانند.

غذا با طعم کودکی

برای همه ی ما پیش آمده که خوردن یک خوراکی، ما را به یاد دوران کودکی انداخته، حس خوبی به ما داده یا ما را به وجد آورده است، ولی دلیل آن را نمی دانیم هیچ کدام از ما طعم اولین غذایی را که پدر و مادر با عشق و محبت در دهان مان گذاشته اند به یاد نمی آوریم و نمی دانیم چه غذایی بوده و چه طعمی داشته ولی نسبت به بعضی از غذاها حس خوبی داریم شاید به طور خودآگاه ندانیم ولی طعم خاص آن غذاها در ناخودآگاه ما ثبت شده است. بعضی از غذاها و طعم ها برای ما تداعی کننده ی خاطرات خوب است ما به یاد خاطرات کودکی دوستان یا خانواده مان میافتیم حس خوبی به ما دست می دهد و احساس می کنیم در دوران کودکی مان غوطه وریم طعم بعضی از غذاها حتی با گذشت سال ها نیز از ذهن ما خارج نمی شود بیشتر غذاهایی را که طعم شان از بچگی در یادمان مانده در کنار اعضای خانواده خورده ایم. غذا خوردن در جمع در به یاد ماندن طعم غذا مؤثر است حتی بچه های بد غذا هم در جمع بهتر غذا می خورند؛ با هم مسابقه می دهند که چه کسی غذایش را زودتر می خورد و هیجان را تجربه می کنند اگر بیشتر فکر کنید می فهمید چرا طعم غذاهای بچگی دیگر تکرار نمی شود؛ چون کمتر دور هم جمع می شویم و کمتر بچگی می کنیم شاید با تکرار دوباره ی این کارها بتوانیم طعم غذاهای بچگی مان را حس کنیم.

مواد مغذی در غذاهای روزانه

مقاله مواد مغذی در مواد غذایی روزانه

شکرگزاری

همه ی ما انسان ها شکرگزاری را باعث فزونی نعمت می دانیم و در همه ی ادیان و کشورها فرهنگ دعا خواندن و شکرگزاری قبل یا بعد از غذا وجود دارد. حقیقت شکرگزاری تنها تشکر زبانی نیست؛ نخست باید بیندیشم که بخشنده ی نعمت کیست. دوم شکر زبانی و سوم که از همه مهم تر است شکر عملی است؛ این که فکر کنیم هر نعمتی برای هدفی به ما داده شده است و آن را درست به کار گیریم. اگر چنین نکنیم کفران نعمت است. در بسیاری از کشورهای غربی روزی برای شکرگزاری تعیین کرده اند در آن، روز خانواده ها و دوستان دور هم جمع می شوند و با تهیه ی غذای سنتی و و شکرگزاری از نعمات خدا، زمانی را با یکدیگر می گذرانند. این جشن در پی برداشت محصول برگزار می شود.

حرمت غذا

در فرهنگ و آداب و رسوم ما غذا حرمت خاصی دارد. همیشه وقتی از حفظ احترام کسی سخن می گوییم از نان و نمک حرف می زنیم. خوردن نان و نمک کسی، حس وفاداری در ما ایجاد می کند. ما گاهی با غذا پختن احساسات معنوی و حس های مثبت مان را بروز می دهیم. در امور خیریه عده ای جمع می شوند و برای نیازمندان غذا تهیه می کنند، غذا حتی در اعتقادات ما نیز نقش دارد. ما با طبخ غذاهای نذری عمق احساسات دینی و مذهبی خود را بروز می دهیم. غذا پختن با عشق و به نیت قرب الهی در مراسم مذهبی، عشق مردم برای گرفتن غذای نذری و اعتقادشان به متبرک بودن آن حرمت غذا را نمایان  می کند.

 علاوه بر این، برگزاری مهمانی و پذیرایی با غذا های رنگارنگ و دلچسب اهمیت و نقش غذا را در نزدیکتر شدن انسان ها و عمیق شدن دوستی ها نشان می دهد.

رابطه ی معنویت و تغذیه

از روزگاران قدیم تأثیر غذا در روحیات و اخلاق انسان ها مورد توجه دانشمندان بوده است و حتی بخشی از فرهنگ مردم شده است. عقل سالم در بدن سالم است خوردن غذاهای پاک، روح را پاک می کند و غذاهای ناپاک و حرام جان و دل را تیره می کند. رابطه ی نزدیکی میان تغذیه و روحیات و اخلاقیات فرد وجود دارد؛ البته هرگز نمی توان گفت علت تام اخلاق خوب یا بد، تغذیه است افرادی که به معنویات گرایش دارند، به تغذیه ی خود اهمیت زیادی می دهند؛ زیرا می دانند آنچه می خورند در روح و جان شان رخنه می کند.

 در صورت تمایل می توانید تعدادی از مقاله های موجود بر روی سایت استاد آشپزی در زیر اورده شده است، می توانید بر روی آن کلیک و مطالعه کنید.

یک مشت تخمه آفتابگردان چند گرم است؟

یک مشت تخمه آفتابگردان چند گرم است؟
یک مشت تخمه آفتابگردان چند گرم است؟

نکات مهم خانه داری

مقاله در رابطه با نکات مهم خانه داری

رابطه مستقیم مواد غذایی بر خلق و خوی افراد

رابطه مستقیم مواد غذایی بر خلق و خوی
رابطه مستقیم مواد غذایی بر خلق و خوی

رمز و راز غذا و آشپزی

رمز و راز غذا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا