مقالات

نکات مهم خانه داری

نکاتی ساده که در روزمره زندگی بدرد خواهد خورد:

چاره خورشت شور

برای برطرف کردن شوری بیش از حد غذا باید از خوراکی هایی از قبیل سیب زمینی، سرکه و شکر استفاده نمود، البته استفاده از این مواد بستگی به نوع غذای شما دارد اگر خورشت شما دارای سیب زمینی می باشد شما می توانید سیب زمینی های پخته را خارج کرده و سیب زمینی خام اضافه کنید ولی اگر سیب زمینی یکی از مواد لازم خورشت نیست شما می توانید سیب زمینی را به طور موقت به آن اضافه کرده و در پایان آن را خارج کنید چون سیب زمینی شوری غذا را جذب می کند.

روش دیگر آن است که یک قاشق سرکه و یک قاشق شکر به غذای شور اضافه نمایید که شوری غذای شما را خواهد گرفت.

اگر برنج شما شور شد

اگر قبل از آبکش کردن برنج متوجه شدید که برنج شما شور شده است موقع آب کشیدن برنج آب بیشتری روی برنج داخل آبکش بریزید. اما اگر بعد از آبکش کردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگر چاره ای برای برطرف کردن آن نیست مگر اینکه خورشت خود را بی نمک درست کنید.

اگر برنج شما بی نمک شد

اگر برنج شما بی نمک شد می توانید پس از دم کشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمک را با مقدار بسیار کمی آب حل کنید و حالا این آب را با روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید با این کار بی نمکی برنج شما رفع می شود. هرگز نمک را مستقیم در روغن نریزید زیرا نمک در روغن حل نمی شود.

چاره بی نمکی حبوبات پخته

اگر فراموش کردید داخل حبوبات پخته شده نمک بریزید هیچ گاه برای جبران این کار، نمک خشک به آن اضافه نکنید بلکه نمک را در مقدار کمی آب جوش حل کنید و با حبوبات پخته مخلوط نمائید شوری نمک به یک نسبت در داخل ظرف پخش خواهد شد.

از بین بردن بوی سوختگی برنج

اگر به هر دلیلی برنج شما سوخت یک تکه نان روی برنج قرار دهید تا بوی سوختگی را جذب کند و موقع کشیدن، برنج نان را بردارید یا می توانید یک عدد پیاز را پوست کنده در داخل برنج فرو کنید که پیاز بوی سوختگی برنج را می گیرد.

اگر فلفل غذای شما زیاد شد

اگر فلفل بیش از اندازه به غذایتان زده اید و خیلی تند شده است چند دقیقه قبل از آنکه غذا را از روی حرارت بردارید آب یک عدد لیمو ترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید به طور قابل ملاحظه ای تندی غذا از بین خواهد رفت.

برای جلوگیری از چسبیدن غذا

اگر غذاهای خمیری مانند اسپاگیتی ماکارونی و غیره

پس از آب کشی به هم چسبیده ناراحت نشوید. کافی است یکی دو دقیقه دیگر آن را بجوشانید

پخت بهتر ماکارونی

1- چند قاشق غذا خوری روغن داخل ماکارونی در حال جوشیدن بریزید.

2- چند قاشق آبلیمو داخل ظرف ماکارونی در حال جوشیدن بریزید.

3-چند قاشق آبلیمو به مایه ماکارونی اضافه کنید تا ماکارونی شما لذیذتر شود.

راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران

برای این که زعفران شما بهتر رنگ بدهد می توانید از روش زیر کمک بگیرید.

درون یک استکان به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده ریخته ۲ قاشق غذا خوری آب جوش به آن اضافه کنید بعد از اینکه برنج را آبکش کردید و داخل قابلمه ریختید استکان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید با دم کشیدن برنج و زعفران هم دم می کشد و بهتر رنگ می دهد

آب برنج برای بچه ها

وقتی می خواهید برنج را آبکش کنید یک لیوان از آب آن را بردارید و با یکی دو قاشق ماست مخلوط کنید. این آب برنج در صورتی که شور نباشد برای بچه ها خیلی مفید است.

از بین بردن بوی ماهی از دست

-برای از بین بردن بوی ماهی می توانید با محلول آب و نمک و یا آب و سرکه بشویید. ابتدا دست خود را خیس نموده سپس کمی زردچوبه به تمام دست تان بمالید چند دقیقه صبر کنید و سپس با آب و صابون کاملاً دستتان را بشوئید

طريقه صحیح پختن تخم مرغ

شاید شما کمی تعجب کنید چون هر کسی می تواند تخم مرغ ها را درون آب گذاشته و بپزد ولی این روش کمی فرق دارد، به این صورت که تخم مرغ ها را درون ظرف گودی مانند قابلمه قرار داده و به اندازه ای آب درون آن بریزید تا روی تخم مرغ را بپوشاند. سپس داخل آن کمی سرکه یا نمک بریزید. اگر پوست تخم مرغ ترک داشته باشد سرکه باعث خواهد شد هنگام پختن سفیده تخم مرغ از لای ترک بیرون نزند هنگامی که آب تخم مرغ ها جوش آمد ظرف را از روی شعله برداشته درب ظرف را بگذارید پس از ۱۵ دقیقه تخم مرغ ها را پوست بکنید.

برای جلوگیری از جست و خیز تخم مرغ ها هنگام آبپز برای آن که از بازیگوشی و جست و خیز کردن تخم مرغ ها هنگام آبپز شدن جلوگیری نمایید. کافی است چند قطره سرکه درون آب تخم مرغ ها بریزید.

جلوگیری از ترک خوردن تخم مرغ ها هنگام پختن بیشتر اوقات هنگام آبپز کردن تخم مرغ ها، پوست آن ترک برداشته سفیده های داخل آن به درون آب می ریزد برای جلوگیری از این حالت کافی است قبل از گذاشتن تخم مرغ درون آب جوش ته آن را با یک سنجاق سوراخ کنید تا از شکسته شدن تخم مرغ درون آب جلوگیری نمایید.

 

پوست کندن آسان و راحت تخم مرغ ها

اگر تخم مرغ ها را پس از آبپز شدن به سرعت از آب جوش بیرون آورده و در آب سرد قرار دهیده پوست آن ها به راحتی جدا خواهد شد

راه تشخیص تخم مرغ پخته از خام

برای تشخیص تخم مرغ خام از پخته آن را بچرخانید اگر مانند فرفره به دور خودش چرخید سفت و پخته است ولی اگر دل و دماغ چرخیدن نداشت و با تغییر مسیر خود از زیر این کار شانه خالی کرد خام و نپخته است.

خوشمزه تر شدن ماهی

چند ساعت قبل از سرخ کردن ماهی، ماهی را داخل آبلیمو سرکه و یا آبغوره قرار دهید بعد از چند ساعت آنها را داخل آبکش گذاشته تا آب های اضافی آن خارج شود. سپس ماهیتابه را خوب داغ کرده روغن را نیز خوب داغ کنید و ماهی ها را سرخ کنید.

تشخیص ماهی تازه

-با انگشت روی ماهی را فشار دهید، اگر اثر انگشت باقی نماند ماهی تازه است.

-فلس های پولک های ماهی تازه باید درخشان بوده و برق بزند و محکم و سالم و خوب به پوست چسبیده باشند، فلس های ،کدر و ریخته دلیل کهنگی ماهی است. چشم های ماهی باید روشن و شفاف و اندکی برآمده باشند

-برگه روی گوشت ماهی را بلند کنید اگر گوشتهای ماهی سرخ رنگ و یا صورتی باشد ماهی تازه میباشد.

روش پوست کندن ماهی

هنگام پوست کندن ماهی فلس دار، برای جلوگیری از لیز خوردن آن از دست کافی است مقدار نمک روی ماهی بپاشید. دیگر از دست شما نخواهد لغزید و به آسانی می توانید فلس های آن را جدا کنید. هنگام کندن فلس ها، ماهی را زیر شیر آب بگیرید. احساس خواهید کرد کارتان آسان تر خواهد شد. زیرا جریان آب فلس های اضافی را شسته و انرژی شما بیهوده تلف نخواهد شد.

استفاده از شیر برای ماهی یخ زده

اگر می خواهید ماهی یخ زده درون فریزر، هنگام پختن طعم و مزه ماهی تازه و خوشمزه را داشته باشد به روش زیر عمل کنید. هیچ گاه ماهی یخ زده را برای آنکه یخ آن ذوب شود درون آب نگذارید، بلکه آن را درون شیر بخوابانید تا یخ آن ذوب شود. شیر مزه یخ زدگی را از ماهی می گیرد و طعم دلپذیری به آن می بخشد تا آنجا که همه تصور می کنند یک ماهی تازه است البته به جای شیر از سرکه هم می توانید استفاده کنید.

سالاد تر و تازه

سبزیجات سالاد را که خرد کرده اید و همچنین کلم سالاد را درون یک کاسه فلزی ریخته چند دقیقه داخل فریزر قرار دهید بیش از حد انتظار ترد و تر و تازه خواهد شد.

تأثیر نمک بر سالاد

هیچ گاه قبل از استفاده روی سالاد کاهو نمک نپاشید، زیرا نمک باعث می شود کاهو طراوت و تازگی خود را از دست بدهد بلکه این کار را هنگامی که می خواهید سالاد خود را سرو کنید، انجام دهید.

برای جلوگیری از سر رفتن غذا

هرگاه یک تکه کره یا چند قاشق سوپخوری روغن خوراکی به درون آب برنج یا غذای دیگر اضافه کنید، برنج یا اسپاگتی شما سر نخواهد رفت و به یکدیگر نخواهد چسبید.

ماهی تابه نچسب

ماهی تابه شما اگر از نوع ماهی تابه هایی نیست که غذا به آن می چسبد، قبل از استفاده بوسیله یک تکه کاغذ مقداری نمک به ته داخل آن بمالید این عمل باعث خواهد شد که ته ماهی تابه صاف و صیقلی شود و غذا به آن نچسبد.

 

نگهداری روغن زیتون

برای اینکه روغن زیتون شما دیرتر خراب شود روش ساده ای وجود دارد شما می توانید یک حبه قند داخل روغن زیتون بیندازید که از خراب شدن آن جلوگیری می کند.

روش قدیمی برای نگهداری سیب زمینی

سیب زمینی ها را در کیسه های ضخیم یا صندوق و در مکانی تاریک نگهداری می کردند تا از یخ زدن و سبز شدن در امان بماند

نگهداری لوبیای سبز

لوبیای سبز را در شیشه ای، ریخته رویش آب نمک سرد بریزید.

نگهداری برنج به روش قدیم

برای جلوگیری از شپشک زدن برنج آن را با نمک نیمكوب مخلوط کرده و یا آنکه چند عدد سیر لابلای برنج می گذاشتند.

نگهداری پنیر به روش قدیم

پنیر را درون شیشه دهان گشادی ریخته روی آن را با آب نمک جوشیده (ولی) سرد می پوشاندند.

چگونه بفهمیم روغن داغ قابل استفاده نیست

پس از آنکه غذایی را درون ماهی تابه سرخ کردید برای آنکه دریابید، روغن داغ شما هنوز قابل استفاده است یا نه، یک تکه نان سفید داخل روغن بیندازید. اگر نان ذرات تیره رنگی در اطراف خود ایجاد کند روغن شما بدرد نمی خورد و باید آن را دور بریزید ولی اگر چنین ذراتی را مشاهده نکردید. روغن شما هنوز قابل استفاده است و می توانید با آن چیزهای دیگر را سرخ کنید یا بپزید.

نکاتی در مورد کنسروهای آماده

اگر می خواهید سیب زمینی ها هنگام پختن ترک بر ندارد، داخل آب مقداری نمک بریزید و در سیب زمینی ها چنگال فرو نبرید از مصرف سیب زمینی های جوانه زده یا سبز شده خودداری کنید و قبل از پختن سیب زمینی را با دقت و با استفاده از یک برس زیر آب بشویید.

اگر سیب زمینی های خام، شما بر اثر گذشت زمان و یا به هر علت دیگر، نرم و چروکیده شده اند، آن ها را مدت نیم ساعت درون آب سرد بریزید، دوباره سفت شد، تازگی خود را باز خواهند یافت.

نان تازه

اگر داخل کیسه نان یک پر ساقه کرفس بیندازید، نان را برای مدت بیشتری تازه نگه خواهد داشت. هم چنین برای آن که نان خشک را تبدیل به نان تازه کنید آن را درون حوله تمیز و مرطوبی پیچید، مدت ۲۴ ساعت درون یخچال بگذارید سپس حوله را بردارید و نان را چند دقیقه در فر یا روی بخاری گرم کنید.

برای جلوگیری از خشک شدن پنیر

برای جلوگیری از خشک شدن پنیر دستمالی را که با سرکه مرطوب کرده اید روی آن بپیچید.

برای خوشمزه تر شدن خورش قیمه چکار کنیم؟

برای اینکه خورش قیمه شما خوشمزه تر شود لپه را ابتدا خیس کرد، سپس همراه گوشت تفت دهید مزه آن بسیار خوش طعم می شود و احتیاج به جدا پختن لپه هم نیست و مطمئن باشید که لپه با گوشت پخته خواهد شد.

املت چاق و چله

اگر می خواهید املت شما پف کرده شکل و ظاهر جالبی پیدا کند، قبل از زدن تخم مرغ، مقدار بسیار کمی به اندازه سرانگشت نشاسته ذرت به آن اضافه کنید.

چکار کنیم تا خورش سبزی خوشمزه تر شود؟

برای خوشمزه تر شدن خورش سبزی از آب قلم گوساله استفاده کنید حتی از مغز داخل قلم برای سرخ کردن سبزی می توانید استفاده کنید با انجام این کار می بینید، خورش شما چقدر لذیذتر می شود.

خوشمزه تر شدن خورش فسنجان

برای اینکه خورش فسنجان شما خوشمزه تر شود و در ضمن روغن بیشتری پس دهد می توانید از آب سرد استفاده کنید و در ضمن کم کم آب را اضافه کنید تا گردوها روغن بیشتری پس دهند.

جلوگیری از سوزش چشم با پیاز

پیاز در بیشتر غذاها استفاده می شود که اغلب خانم ها در پوست کندن و خرد کردن آن که با سوزش چشم همراه است مشکل دارند اما راه حل این مشکل این است که هنگام پوست کندن پیاز آن را زیر شیر آب نگه دارید، البته باز گذاشتن شیر، آب آن هم مدت زمانی که قصد پوست کندن تعداد زیادی پیاز دارید ممکن نیست ولی کبریت را در دهان گذاشته و آسان ترین راه این است که یک تکه نان یا یک چوب چشم کاسته شود، و به دندان بگیرید تا از سوزش آن جلوگیری کند. هم چنین سعی کنید که هنگام پوست کندن پیاز، هرگز خودتان را به جلو خم نکنید و بدنتان را حتی الامکان متمایل به عقب نگه دارید، موقع پوست کندن پیاز سعی کنید نزدیک پنجره باز این کار را انجام دهید که به کم شدن سوزش کمک خواهد کرد.

یا می توانید پیاز را قبل از خورد کردن درون یخچال یا فریزر بگذارید، البته به اندازه ای که یخ نزند. راه دیگر این است که هنگام خرد کردن پیاز دهان خود را محکم بسته و از سر پیاز سعی کنید پیاز را خرد کنید.

رفع بوی غذای سرخ کرده

گاهی بوی غذای سرخ کرده فضای خانه را پر می کند برای رفع این مشکل می توانید پوست لیمو ترش را بسوزانید تا بوی نامطبوع موجود از میان برود.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا