مقالات

رابطه مستقیم مواد غذایی بر خلق و خوی افراد

غذا داروی افسردگی و عصبانیت

غذا بر خلق و خو و حالات روحی و روانی انسان اثر دارد رابطه ی تغذیه با خلق و خو از مباحث پیچیده و هیجان انگیز علم تغذیه است با اصلاح رژیم غذایی، می توانیم در طی، روز پرانرژی، سرزنده و شاد باشیم گرسنگی می تواند باعث زودرنجی و بی قراری شود؛ در حالی که تغذیه ی مناسب، باعث احساس آرامش و رضایت می شود رابطه ی مشخصی بین مواد غذایی و حالات ذهنی ما وجود دارد خلق وخـو بـه عبارتی هیجان است که به طور ذهنی احساس می شود و می تواند به صورت مستمر و به افسردگی، خشم، عصبانیت، آرامش یا شادی بروز کند. رابطه ی بین غذا، خلق وخو، موضوع مطالعات و آزمایش های متعددی بوده است، اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که غذاهایی که می خوریم تا چه اندازه می تواند بر خلق وخوی ما تأثیر گذار باشد؟ هرگاه بدن شما از لحاظ ترکیبات شیمیایی متعادل باشد، از نظر رفتار هم می توانید متعادل باشید.

برای غلبه بر افسردگی خوردن کدام مواد غذایی توصیه می شود؟

1- کربوهیدرات ها : کربوهیدرات ها ( قند و نشاسته ) موجب افزایش ماده ی شیمیایی مؤثر در بهبود خلق و خو می شود؛ مانند غلات سبوس دار، برنج قهوه ای و نان تیره (سنگک و نان جو ). این مواد سطح قند بدن را در وضعیت نرمال حفظ می کنند و سطح انرژی را متعادل نگه

می دارند.

2- مغزها و دانه ها : این مواد سرشار از پروتئین و منیزیم هستند و نقش مهمی در تبدیل قند به انرژی دارند.

3-ماهی :خوردن ماهی، ساردین، ماهی آزاد، ماهی های چرب، ماهی تن و  شاه ماهی از بروز افسردگی جلوگیری می کند.

4- گوشت : مصرف گوشت گاو بدون چربی و مرغ به دلیل داشتن پروتئین و جلوگیری از بیخوابی، در بهبود افسردگی مؤثر است.

5-آب: برای جلوگیری از کاهش انرژی و بی حالی، استفاده از آب، مایعات، میوه ها و سبزیجات به ویژه اسفناج همراه با آبلیمو مفید است. کمبود آب باعث، کلافگی ناراحتی و کاهش تمرکز و دقت می شود.

6- ادویه : مصرف ادویه ها که بیشتر در غذاهای شرقی استفاده می شود سبب کاهش افسردگی خواهد شد.

7- سیب و موز : خوردن یک سیب قبل از خواب و یک موز در حالت بی حوصلگی به رفع افسردگی شما کمک می کند.

8-شیر : نوشیدن یک لیوان شیر گرم همراه با انجیر و خرما باعث ایجاد آرامش می شود.

مصرف گردو، موز، سیب، گلابی، خرما، انجیر، گوشت گوساله، جگر و قلوه، گوجه فرنگی، پرتقال، جو و نخود فرنگی باعث کاهش نوسانات خلقی می شود. خوردن شاه توت، زغال اخته و توت سیاه که دارای رنگدانه های بنفش هستند، باعث بهبود خلق و خو و سلامت قلب می شود.

اثر عصبانیت بر اشتها

بعضی افراد در هنگام عصبانیت زیاد غذا می خورند و بعضی ها بی اشتها می شوند. غذا خوردن و جویدن غذا یا خوراکی های مختلف، یکی از واکنش های دفاعی بدن در برابر استرس و نگرانی است.

غذاهایی که باعث تحریک عصبانیت می شود!

مصرف بعضی از غذاها هر چند لذتبخش است ولی باعث ایجاد عصبانیت خواهد شد. در ادامه به مواد غذایی که باعث تحریک عصبانیت می شوند، اشاره می کنیم. یکی از این مواد غذایی کربوهیدرات ها هستند. با وجود این که کربوهیدرات باعث کاهش افسردگی و بالا رفتن قند در بدن و کاهش عصبانیت می شود مصرف مداوم یا پی در پی آنها تحریک کننده ی عصبانیت است در واقع زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. مصرف متعادل هر ماده ی غذایی نیازهای بدن را تأمین می کند؛ اما افراط یا تفریط لطمه های جبران ناپذیری به بدن می زند.

1-غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین : مصرف زیاد کافئین در طی روز باعث کاهش زمان خواب می شود و به همین دلیل، فرد را دچار عصبانیت و بدخلقی خواهد کرد.

2- چیپس سیب زمینی : چیپس به دلیل سرخ شدن کامل درون روغن مانع عملکرد صحیح چربی امگا ۳ می شود و صبوری و شکیبایی شما را پایین می آورد.

3-نوشابه و نوشیدنی های شیرین : این مواد قند زیادی دارند که در بدن به چربی تبدیل می شود و تاثیر آن به صورت کاهش شادی و عصبانی شدن بروز می کند.

 4- مارگارین : البته مصرف کره و روغن مارگارین، زیاد تبلیغ شده است. ولی این ماده به دلیل داشتن چربی امگا ۶ باعث عصبانیت می شود و پیشنهاد ما به جای استفاده از مارگارین، کره ی گیاهی است.

5- بادام زمینی : مصرف مغزهای روغنی بسیار خوب و عالی است ولی بادام زمینی به دلیل نمک فراوان و استفاده از مواد افزودنی مانند طعم دهنده ها مضر محسوب می شود.

6-شیرینی و پیراشکی : خوردن شیرینی به دلیل بالا بودن میزان شکر و روغن در آن و تولید کالری فراوان، باعث بروز عصبانیت و کج خلقی می شود بهتر است به جای استفاده ی زیاد از شیرینی ها به ویژه شیرینی خامه ای از مواد غذایی با شیرینی کم و سبوس دار، به ویژه در وعده ی صبحانه استفاده کنید.

بگو چی میخوری، تا بگم کی هستی!

خوردن غذا ها اگر چه به صورت عادت درآمده و بیشتر اوقات فقط برای رفع گرسنگی است اما با یک نگاه تازه و جدید به این نکته که غذا های مورد علاقه ی هر فرد تا حدودی با شخصیت او ارتباط دارد. در یک مطالعه ی جدید دریافته اند که روش مورد علاقه ی هر فرد برای طبخ غذا تا حدودی شخصیت وی را آشکار می سازد. این متخصصان ادعا کرده اند با بررسی این که هر فردی کدام مواد غذایی را مصرف می کند، می توان شغل و اسرار خصوصی تر زندگی او را پیش بینی کرد. الگوی زندگی و طبقه ی اجتماعی افراد با روش مورد علاقه ی آنها برای طبخ مواد غذایی ارتباط دارد.

تحقیقات زیر توسط یک تیم از محققان آمریکایی در مورد ۱۸۰ نفر از مردان انجام شده است آنها پیش بینی کرده اند که طرفداران برخی مواد غذایی احتمالاً  چه شخصیتی دارند:

1-چیپس و تنقلات : کسانی هستند که دوران ماجراجویی را پشت سر و به ثبات شخصیتی رسیده اند. کسانی که تنقلات تند می خورند یا به چیپس تند علاقه دارند، مردانی با اعتماد به نفس، دارای قدرت خطرپذیری زیاد و علاقه مند به سفر هستند. طرفداران چیپس، افرادی بلند پروازند که به دنبال رقابت و پیروز شدن هستند.

 2- نان، پنیر و تخم مرغ :کسانی که به وعده های غذایی سبک مثل ساندویچ پنیر و تخم مرغ علاقه مندند، بیشتر از همه متکی به خود و مستقل اند؛ در عین حال، جدی، متفکر کم صحبت و دارای روحیه ی پژوهشگری هستند.

3- تخم مرغ : افرادی که ترجیح می دهند تخم مرغ نیمرو با زرده ی شل بخورند شخصیتی خونگرم و اجتماعی دارند موسیقی شاد گوش می دهند و اغلب شادند. افرادی که تخم مرغ آب پز می خورند شخصیتی بی انضباط و بی برنامه دارند. افرادی که تخم مرغ نیمرو با زرده ی همزده را ترجیح می دهند به طور معمول محتاط و محافظه کارند این موضوع فقط یک احتمال است. و افرادی که تخم مرغ پخته با زرده ی شل دوست دارند، به مدیر شدن و کارکردن در سطوح بالای کاری تمایل بیشتری نشان می دهند و دوست دارند خانه ی شخصی داشته باشند. علاقه مندان به املت، شخصیتی خوددار و منضبط دارند و همیشه به نظم و انضباط در خانه اهمیت می دهند.

4- خوراک مرغ و سالاد طبیعی : این افراد خلاق، هنرمند با انرژی درونی زیاد و حس نوع دوستی فراوان هستند.

۵. پیتزا : پیتزا خورها دوست دارند در مرکز توجه عموم باشند و هر کاری می کنند تا توجه عموم را به خود جلب کنند این افراد از احساسات قوی برخوردارند و دوست دارند احساسات خود را بیان کنند افرادی که به جز پیتزا به سایر فست فودها مثل چیزبرگر و همبرگر علاقه دارند اخلاق تهاجمی و رقابتی تری دارد.

6- بستنی

بستنی شکلاتی : افرادی سرزنده و خلاق هستند و به ندرت می توانند هیجان خود را پنهان کنند؛ برای مثال در میهمانی ها وجودشان فضا را شاد می کند. کارهای یکنواخت آنها را کسل می کند و از این که در مرکز توجه باشند لذت می برند.

بستنی وانیلی: به احتمال زیاد افرادی تنوع طلب هستند و بر اساس انگیزه ی آنی تصمیم می گیرند آنها از خطر نمی ترسند و روابط نزدیک خانوادگی برایشان لذت بخش است. به احترام گذاشتن به قانون و عرف علاقه ای ندارند که شاید به دلیل انرژی زیادشان است.

بستنی گردویی : منظم، محتاط و کمال گرا هستند و به جزئیات اهمیت می دهند. آن ها قانون را رعایت می کنند؛ وظیفه شناس، اخلاق گرا و محافظه کارند، رقابت ورزشی را دوست دارند و اصرار دارند همیشه رئیس باشند.

بستنی موزی: افرادی هستند که خود را به سرعت با شرایط جدید تطبیق می دهند و سخت نمی گیرند، صادق، دست و دلباز و همدل هستند، ولی خلق و خوی آنها به سرعت تغییر می کند.

بستنی توت فرنگی: خجالتی هستند و احساسات بسیار قوی دارند. افرادی دقیق، مشکوک و خوددار هستند و خودشان را به خاطر ضعف هایشان سرزنش می کنند.

بستنی با طعم قهوه : حافظه ی خوبی دارند و به طور معمول هیچ گاه خاطرات و نام ها را فراموش نمی کنند. در گذشته سیر می کنند و خاطرات در خود را مرور می کنند. حساسات شان را بروز نمی دهند و دورن گرا هستند.

شیر بستنی: افرادی منظم، کمال گرا و باهوش هستند؛ به جزئیات اهمیت می دهند؛ وظیفه شناس هستند و رقابت را دوست دارند. آنها همواره رقیبی سرسخت شناخته می شوند و به دنبال پیروز شدن هستند.

7-کیک و شیرینی ها

کیک شکلات : کسانی که کیک شکلاتی دوست دارند، ماجراجو هستند. دیگران می توانند به راحتی به آن ها زور بگویند و آن ها هم زورگویی را به طور تقریبی می پذیرند صبر و تحمل شان زیاد است، ولی وقتی به پایان برسد اطرافیان با صحنه ی ترسناکی روبرو خواهند شد. مهمترین خصوصیت آنها و فاداری است.

کیک توت فرنگی : شخصیتی رمانتیک، گرم و صمیمی دارند. بار مشکلات دیگران را به دوش می کشند و مراقب شان هستند کوچک ترین بحرانی در زندگی می تواند آرامش آنها را به هم بریزد.

کیک وانیلی : به شدت دوست داشتنی هستند زندگی را چندان جدی نمی گیرند و شخصیت طنز پردازی دارند علاقه مندان به کیک وانیلی افرادی دو دل هستند ولی دوستانی خوب به شمار می آیند.

8-ساندویج : ساندویچ خورها چندان اهل فعالیت نیستند و بیشتر به کارهای ثابت و پشت میزی علاقه دارند اوقات فراغت خود را در خانه می گذرانند این گروه عاشق تماشای تلویزیون، آشپزی و تماشای مسابقات ورزشی هستند.

9-میوه : میوه خورها ذهنی قدرتمند دارند. برای عبور از هر مرحله ی زندگی به دقت فکر می کنند و بعد از گرفتن نتیجه ی منطقی وارد عمل می شوند. بی گدار به آب نمی زنند و منطق در زندگی شان حرف اول را می زند.

10- آجیل : آجیل خورها افرادی بی خیال هستند ولی در عین حال دیگران را به خوبی درک می کنند.

11- میگو: علاقه مندان به میگو شخصیتی بسیار حساس دارند.

12-تن ماهی و ذرت: کسانی که تن ماهی و ذرت دوست دارند، بلند پروازند.

غذاهای مورد علاقه ی شخصیت شما

شخصیت دورن گرا: بیشتر به غذاهای شیرین، گوشت، سوسیس و کالباس علاقه دارید اما گاهی با وجود گرسنگی زیاد اشتهایی به غذا ندارید.

شخصیت برونگرا : بیشتر به سمت غذاهای پرچرب و پرکالری می روید. به جوجه کباب، استیک و تنقلات شور و ترش علاقه دارید.

 شخصیت عصبی: اگر عصبی، پرتنش و پرخاشگرید، بیشتر به سمت غذاهای تند فلفلی و ادویه دار می روید .به غذاهای پرکالری علاقه مندید، چون همیشه احساس گرسنگی می کنید.

خوش اخلاق : احتمالاً تمام غذاها را دوست دارید و در برنامه ی غذایی تان میوه، تنقلات و غذاهای کم چرب و پرچرب دیده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا